Passa al contingut principal

Les Flors de Bach en la millora de l'autoestima i tolerància a la frustració en els nens




El concepte d'autoestima fa referència a diversos factors com poden ser:

- La percepció que tenim de nosaltres mateixos i que es pot fer des de diferents punts de vista, com per exemple sobre el nostre aspecte físic, ens agradem o no, i per tant en fem una valoració positiva o negativa.

- Depen també de com és el nostre caràcter, de com és la nostra personalitat.

- Depen d' en quina àrea de la vida destaquem, si ens sentim prou valorats o no

Podem dir dons que amb l'autoestima fem una valoració del nostre ser.  

 L'autoestima combina la percepció que tenim de nosaltres mateixos i de l'ideal que ens hem format. 

L'autoestima s'apren, canvia i es pot millorar, ja que està basada en sensacions, creences i experiències.

La nostra autoestima és responsable dels nostres éxits i fracasos, amb una autoestima adequada, la nostra capacitat estarà potenciada per desenvolupar les nostres habilitats, augmentant també la nostra seguretat personal, en canvi una baixa autoestima ens portarà al fracàs.

Flors de Bach relacionades amb els nens i l'autoestima

En primer lloc parlarem d'estats, als quals podem arribar des de diferentes tipologies o personalitats.

Quan parlem de les Flors de Bach, indicant el nom de cada una de elles, ens referim a un estat ja sigui transitori o cronificat, en la seva vesant negativa i que podem millorar prenent les essències.
Els estats poden ser:

Larch,  en aquest estat ens trobem amb un sentiment d'inferioritat, una anticipació al fracàs.
D'entrada rebutjem qualsevol situació nova, davant la por que pogui sortir malament.
És una flor que pot ajudar als nens que d'entrada diuen: "jo no puc....."

Wild Rose, es presenta en nens que estan en un estat d'apatia, de falta de'entusiasme, molt típic dels adolescents que adoptan a vegades una postura de que res no importa, ni val la pena.

Crap apple, està molt lligada amb l'aceptació de l'aparença física d'un mateix, sobre tot quan el nostre aspecte físic no ens agrada.

Pine, quan creiem que tenim la culpa de tot, moltes vegades els nens assumeixen culpabilitats pel gran amor que senten cap als seus pares.

Willow, quan sentim un gran resentiment també cap als altres, són els altres els que aconsegueixen els seus propòsits i nosaltres no, són nens que es consideren tractats injustament i poden sentir rancunia cap altres amics o companys.

Elm, quans ens sentim sobrepassats per les circunstàncies o els fets que ens envolten, nens als que les moltes activitats als que estan sotmesos els produeixen una forta sensació d'estrés.

Com deiem a aquests estats podem arribar de
s de diferentes tipologies o personalitats, que relacionades amb les dotze primeres Flors de Bach poden ser:

Mimulus, és quan no intentem fer les coses perque ens fa vergonya. És una personalitat insegura i ansiosa, tímida,  fàcilment diran: "no sé si puc".

Gentian, no ho intentan perque estan segurs que sortirà malament, es desaniman fàcilment, són negatius i diran  davant d'un fet  o d'una possibilitat: "no cal ni intentar-ho".

Centaury, no  ho intentan perque estan submesos a un altre, tenen por al rebuig i diran: "si tu ho vols, ho faré".

Cerato, no ho intentan per falta de criteri propi, indecisió, sempre preguntaran abans de pendre una decisió, diran: " i tu que farias?"

Scleranthus, no ho intentan pel bloqueig derivat d'haver d'escollir, diran: "ostres  si agafo el blanc perdre el negre".

Clematis, té el cap als nubols, sense vitalitat, està tan ausent que perd les oportunitats de fer les coses.

Els pares podem potenciar l'autoestima dels nostres fills valorant els seus progresos, per petits que siguin, no fent burla del seus errors o de les seves mancances.  Si se'ls ha de recrimar, no fer-ho de manera ostentosa i davant de qualsevol.

Quan per exemple els nens tenen problemes de coordinació motriu, no se l'ha de dir que salta o corre malament, que no es prou valent o dir-li que és un patós, poden tenir dificultats relacioneades amb problemes d'integració sensorial i el que cal és fer una correcta valoració de la seva situació particular. 

La frustració, és la dificultat que tenim per aceptar que el resultat de les nostres accions no sigui el que tenim previst.

Davant la frustració poden apareixer estats d'anim diferents, des de l'ira, al desconcert, ens podem impacientar o enfadar-nos.
És intereressant també relacionar la frustració amb el sentit de la perdua, ja que davant el que és vol, el no poder-ho aconseguir generarà frustració.

Si es presenten dificultats per assolir la frustració, parlarem de una baixa tolerància a la frustració.

Els nens que presenten problemes d'integració sensorial ja sigui en problemes de coordinació motriu o en els nens que no saben jugar en jocs de grup, poden portar facilment associada una baixa tolerància a la frustració.

Aquesta baixa tolerància a la frustració, es pot treballar amb determinades Flors de Bach, tenint en compte quina és la reacció més habitual del nen.

Flors de Bach relacionades:

Agrimony i Water Violet, són dos flors que afavoreixen la comunicació i la relació amb els altres nens.

Cherry Plum, quan el nen no es capaç de controlar-se, quan les coses no surten com ell vol, pot presentar comportaments agressius, hi ha tensions internes, cridar per contes de parlar.

Holly, s'enrabia, s'enfada, està irritable.

Vine, vol que tot sorti com ell vol i no acepta mai un no per resposta, també hi ha forces tensions internes.

Vervain, és el nen qui vol aplicar les normes, creuen que sempre tenen la raó, són molt exagerats.

Impatiens, vol les coses ràpides i de manera inmediata, són  nens molt impulsius, accelerats, i també irritables.

Els fills no han de veure en els "nos" dels pares una frustració al seus desitjos, sino un aprenentatge, de paciència, de pautes de conducta, de  complir pactes, de saber esperar.

Si els nens s'enfaden, els podem dir que tenen dret a enfadar-se, que els pares també ens enfadem, i que hem d'aprendre a que no sempre s'aconsegueix el que volem ni en el moment que volem.

Els pares hem de transmetre seguretat amb afecte i ha d'existir coherencia entre els dos pares.

A més d'aquestes flors utilitzarem les flors específics de cada nen. Recordem que cada nen té una personalitat, una manera de ser, un comportament diferent, tots aquests aspectes també els hem de tenir en compte per fer una bona elecció floral.

Text i fotos:
Pilar Vidal Claveria
Terapeuta floral

Les informacions sobre les Flors de Bach que apareixen en els articles són només de caire orientatiu i informatiu. Cada nen necessita un tractament individualitzat, que ha de ser prescrit per un terapeuta floral acreditat. 


Entrades populars d'aquest blog

El Remei d'Urgéncies ajuda en el confinament

Davant una situació com la actual amb el confinament i totes les incògnites que s’han obert sobre el nostre present i futur, quan apareix un estat emocional o una conducta no habitual en un infant, la meva pregunta és: com ho esteu gestionant les families? Algunes de les possibles respostes dels infants són: la son està totalment alterada, està més irritable o és frustra molt més fàcilment; totes aquestes respostes són normals i estan directament relacionades amb l’estrès i els canvis de rutines que s’estan produint els darrers dies. A més hem de tenir present que encara ens queden força dies per davant. I què puc fer? Les Flors de Bach ens poden ajudar? Doncs sí   i molt. Per aquests dies el meu suggeriment és que compreu a la vostra farmàcia un potet de stock del Remei d’urgències o Remei de Cinc Flors i aconseguir també un flascó amb comptagotes de 30 ml si és possible, per cadascuna de les persones de la família que vagin a prendre el preparat. Si heu aconseguit

Les Flors de Bach estan de Campaments

Les Flors de Bach han tornat a la casa de colònies de Can  Montcau. Des del 2005 acompanyen als nens en les seves activitats d'Integració Sensorial, Psicomotricitat, Música i Dansa teràpia, Expressió corporal més Teatre sensorial, Treball corporal amb iniciació a les arts marcials. Les Flors de Bach un any més ajuden als nens en el seu equilibri emocional i mental, i al fet que s'adaptin millor a l'entorn i a les activitats que realitzen durant els dies que duren els campaments. Els nens prenen les gotes quatre vegades al dia, en acabar l'estada es porten el flascó per a casa on poden continuar amb la mateixa pauta fins a finalitzar el potet de flors. Com en edicions anteriors la combinació dels remeis en els nens que no les han pres de forma habitual són les següents: Impatiens , el primer dels remeis que va descobrir el doctor Bach, per tenir i portar un ritme adequat en les seves activitats, aportant calma i capacitat d'espera. És una planta

Tornada a l'escola amb Flors de Bach

El període de les vacances finalitza i la volta a l'escola és imminent. És moment d'estar atents als nostres fills i atendre no solament les seves necessitats físiques, sinó també les seves necessitats emocionals. Per sort la incursió a les escoles de l'educació emocional és cada vegada major i són cada vegada més els projectes fets realitat que arriben a elles, perquè nens i adolescents aprenguin a gestionar les seves emocions i a solucionar els seus conflictes, perquè aprenguin a expressar el que senten, aconseguint així no únicament habilitats acadèmiques sinó també emocionals. Les Flors de Bach són una gran eina per acompanyar als nostres fills quan presenten dificultats en la gestió dels seus estats emocionals, en la gestió de les adversitats i de les seves pèrdues particulars. La presa de les essències es pot realitzar per un període breu de temps, acostumo a recomanar un mínim de tres mesos, per realitzar un bon seguiment del nen/nena, o durant to